CHEESECAKE I GLAS MED RABARBERKOMPOTT

cheesecake i glas med rabarberkompott

I reklamsamarbete med Dansukker

Rabarbertider är härliga tider. Sol och värme. Nu är sommaren äntligen här. I samarbete med Dansukker har jag tagit fram en superenkel dessert, cheesecake i glas med rabarberkompott. Kompotten har en nästan syltaktig konsistens, precis som jag vill ha den. Då passar den perfekt även som fyllning i rulltårta eller tårtor. Därför använder jag Dansukker Gelésocker som är en vegetarisk alternativ till gelatin och så mycket enklare att använda. Smaksatt med några jordgubbar och  Dansukker Vaniljsocker blir kompotten ljuvligt god.

Antal: 6 portioner
Tid: 30 minuter 

Rabarberkompott:

  • 300 g rabarberstjälkar delade i 2 cm bitar
  • 2/3 dl vatten
  • 3 msk Dansukker Gelésocker
  • 6 mogna jordgubbar, halverade
  • 1 tsk Dansukker Vaniljsocker

Cheesecake:

  • 300 g färskost naturell
  • 1 dl vispgrädde
  • 1/2 dl Dansukker Florsocker
  • 1 tsk Dansukker Vaniljsocker

Garnering:

  • 6 st Digestivekex, grovkrossade 
  • färska myntablad 

Gör så:

  1. Börja med kompotten. Koka i en kastrull på spisen alla ingredienser förutom vaniljsockret. 
  2. Sänk värmen och låt kompotten småkoka/puttra i några minuter till. Kompotten är klar när rabarberna är mjuka.
  3. Häll upp i ren burk och sätt på lock på en gång. Låt den kallna i rumstemperatur och ställ sen i kylskåpet.
  4. Lägg färskost, grädde, florsocker och vaniljsocker i en bunke. Vispa fluffigt med elvisp.
  5. Lägg kaksmulor i botten på serveringsskålar/glas. Skeda eller spritsa på fyllningen och toppa med kall rabarberkompott.
  6. Garnera med färska myntablad och kexsmulor.

 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.