PIZOOKIE ENKELT OCH GOTT
Pizookie enkelt och gott. Pizza + Cookie i ugn, toppat med glass och choklad.?Älskar att du kan variera det i oändlighet. Fyll med det du gillar, choklad, nötter, torkad frukt, och toppa med det du älskar. Denna är en efterrätt som du ska äta på en gång även om det blir god även kall. Så baka bara så mycket du behöver just då, är superenkel att baka i alla fall.
Antal : 2 portioner
Tid: ca 30 min
Ingredienser:
- 115 g normal saltat smör, vid rumstemperatur
- 0,5 dl brun farin
- 0,5 dl strösocker
- 1 ägg
- 1,25 dl vetemjöl
- 0,5 tsk bakpulver
- 0,5 tsk bikarbonat
- 1 dl chokladknappar eller hackad choklad
Topping:
- vaniljglass
- chokladsås
Gör så:
- Sätt ugnen på 175 grader, över- och undervärme. Smörj en form eller stekpanna, ca 15 cm i diameter, med smör och ställ åt sidan.
- Vispa smör, brun farin och strösocker luftigt.
- Tillsätt ägget och vispa jämnt.
- Tillsätt vetemjöl, bakpulver och bikarbonat och vispa jämnt.
- Vänd 2/3 dl chokladknappar i smeten. Spara lite att toppa med.
- Häll smeten i stekpanna och jämna till ytan. Strö resterande choklad över.
- Grädda i mitten av ugnen för ca 15-20 minuter tills den får en fin yta men kakan känns fortfarande lite mjuk i mitten.
- Låt svalna en stund. Servera med vaniljglass och chokladsås.
Följ @simonamuntean_ på Instagram så kommer du inte missa något nytt recept.
FOTO: SIMONA MUNTEAN






